Якщо квартиру або
машину людина в змозі оцінити сам, то при покупці бізнесу без кваліфікованого
оцінювача не обійтися. І справа не тільки в тому, що тут потрібні спеціальні
знання, а й у тому, що інформацію про стан справ на підприємстві потрібно
грамотно витягти і правильно інтерпретувати. Фахівці Агентства «Бізнес на Продаж» вважають,
що головним чинником визначення вартості підприємства є його чистий прибуток,
причому не бухгалтерська, а ті гроші, які господар може "знімати" з
підприємства. 1. Перш за все, покупець повинен звертати
увагу на грошові потоки і чистий прибуток. Якщо прибутку немає навіть в
управлінській звітності, варто задуматися. За спостереженнями експертів, розбіжність між
«білої» і «управлінської» бухгалтерією є абсолютно на всіх підприємствах.
Звичайно, фірми прагнуть працювати як можна легально. Але навіть найрозумнішим
вдається вивести «в білу» не більше 80% свого бізнесу. 2. Другим за важливістю показником, що впливає
на вартість бізнесу, є термін, протягом якого бізнес буде приносити гроші. Бізнес на орендованих територіях коштує
дешевше і «відбивається» швидше, але має більше ризиків, пов'язаних з
ненадійністю оренди. Якщо ж бізнес робиться на власних площах і
устаткуванні, то він дорожчий, «відбивається» довше. Але обладнання і особливо
нерухомість самі по собі є ліквідним активом. Їх можна "з наваром"
продати навіть у разі розвалу бізнесу. Нематеріальні
активи. Фахівці розходяться в оцінці такого явища, як
нематеріальні активи фірми, що складаються з бренду, ділових зв'язків, таланту
працівників, власних ноу-хау тощо - так званий ГУДВІЛ. Для малого
бізнесу, звичайно, гудвіл не так істотно, як у великих корпораціях, що
витрачають на просування бренду величезні кошти. Частка гудвілу у вартості, скажімо, пекарні
невелика, хоча все одно є - репутація, майстерність кулінара, рецепти. Але бувають випадки, коли гудвіл становить
істотну частину вартості бізнесу. Наприклад, цінність фірми, pазрабативающей
програмне забезпечення, принципово мало залежить від орендованих площ або
власних комп'ютерів. У цьому випадку найголовніше - світлі голови, імена
розробників і менеджерів, а також їхнього зв'язку. Іншими словами, фірма може і не розташовувати
великими матеріальними активами, балансова вартість її майна буде невелика, але
вона здатна генерувати істотні фінансові потоки. Це часто відноситься до
інформаційних, консалтинговим підприємствам. Такі фірми коштують набагато
дорожче, ніж сукупність їх майна. Різниця між продажною ціною фірми і ціною її
матеріальних активів якраз і є вартістю цього самого гудвілу. Заковика лише в
тому, що якимось іншим способом визначити гудвіл, окрім як в обставинах продажу
фірми - надзвичайно складно. Кадрове
наповнення бізнесу. Важливим чинником формування гудвілу,
загальної вартості, а то й життєздатності бізнесу є трудовий колектив
підприємства, його кваліфікація і керованість. Весь бізнес може висіти на одній
людині, а це величезний ризик. Методи оцінки бізнесу. Оцінювачі користуються мудрованими методиками,
суть яких спрощено зводиться до наступних:
1. Ринковий метод - проводиться аналіз
подібних угод на ринку, робляться необхідні знижки-надбавки залежно від
конкретних обставин бізнесу, і таким чином з'ясовується вартість підприємства,
яке ви хочете купити. Це метод, яким всі користуються при купівлі
житла чи автомобіля, - відштовхнутися від цін на схожий товар на ринку. 2. Відновлювальний метод - бізнес оцінюється в
ту суму, яка потрібна була б для розвитку аналогічного бізнесу з нуля. 3.Доходний метод - в цьому випадку
розглядається дохід, який дає або стане приносити підприємство. Тут на оцінку впливає термін, за який можна
«відбити» вкладені в покупку кошти. Зараз нормальним для малого бізнесу визнається
строк окупності придбаного підприємства, рівний півтора років. Працюючий бізнес ніхто не продасть менше, ніж
за прибуток 7-8 місяців. Рідко який бізнес продається дорожче, ніж за
дві-дві з половиною річні прибутки. На нашу думку, в першу чергу, вартість бізнесу
визначають: - Положення підприємства на ринку і його
виручка - Далі йдуть рентабельність і кредиторська
заборгованість - Важливий фактор прибутковості - прогноз
грошових надходжень на перспективу і термін, за який може окупитися придбання. Процедура передачі
«власності на бізнес» Самий делікатне і складне питання - як віддати
гроші і вступити в право володіння новим бізнесом. Дуже хочеться, щоб між двома
цими актами не було занадто великий або навіть непереборної дистанції. Необхідно сказати, що ризики, в тому числі
кримінальні, тут дійсно є. Є ризики недотримання домовленостей і простого
обману. Але, як свідчить досвід останніх років, махінації в цій сфері стають
все менш грубими і більше витонченими. Загальна тенденція - все намагаються не
порушувати законодавство, тим більше, кримінальну. Що, втім, вимагає ще більше
старанності від консультантів-посередників, що стежать за чистотою угоди. До числа головних ризиків ми б віднесли: - Приховані позабалансові зобов'язання продаваного
підприємства. При деяких схемах продажу старі борги, які
колишньому власникові вдалося приховати - наприклад, не враховані за балансом
векселя, якісь поруки, гарантії - можуть вилізти назовні вже після угоди. І
новому власнику від них не відкрутитися; - Ризик ж невиконання зобов'язань за угодою
купівлі-продажу бізнесу, тобто невиплати грошей або неотримання прав на бізнес,
при грамотному посереднику з гарною репутацією в принципі зводиться до
мінімуму. У деяких випадках посередник може брати на
себе за домовленістю зі сторонами фінансові гарантії за фактом угоди, але це
буває вкрай рідко. Процедура
передачі грошей. 1. Спочатку між покупцем і продавцем
підписується угода про наміри, потім покупець передає на руки продавцю під
розписку або вносить на його рахунок якийсь аванс. 2. Після цього йде перевірка всіх заявлених
обставин бізнесу. 3. Коли рішення прийнято, покупець відкриває
акредитив на користь продавця. 4. Потім підписується договір купівлі-продажу
100% частки або акцій залежно від організаційно-правової форми підприємства. 5. Банк допускає продавця до засобів
акредитива тільки на підставі підписаного та завіреного договору
купівлі-продажу та зареєстрованого в податковій інспекції нового установчого
документа. Іноді замість акредитива покупець орендує
депозитну комірку, яка використовується для оплати за тим же механізмом: банк
відкриває продавцеві доступ до осередку при передачі покупцеві документів, що
засвідчують його право володіння бізнесом. Процедура
купівлі-продажу З юридичної точки зору, існують чотири форми
покупки-продажу бізнесу. 1. Першою і основною є заміна засновників у
ТОВ або в ЗАТ - як у юр.особою, що володіє бізнесом. Це досить простий спосіб. Його мінус - юр.лицо при новому хазяїні
зберігає свою стару кредитну історію. Є й істотний плюс: заміна засновників не
вимагає отримання всього пакету дозвільної документації, ліцензій, якщо бізнес
ліцензується. Треба лише зареєструвати зміни складу засновників
у податковій інспекції. Бізнес як би залишається недоторканим, зі
своїми плюсами і мінусами. Просто засновники і господарі - інші люди. 2. Другий спосіб - створення нового юр.лица і
передача йому активів, пов'язаних з купуються бізнесом. Активи можуть, як
продаватися, так і переводитися іншим способом. При продажу майна від однієї юр. особи іншій,
природно, виникають податки, які, втім, можна мінімізувати. Спосіб теж простий,
але також має істотний недолік. Нове юр. особа повинна заново отримувати весь
комплект дозвільної документації та ліцензії, якщо вони потрібні. А це дуже
клопітка справа. За свідченням експертів, пару років тому на
отримання всіх документів для салону краси пішло три тижні. Рік по тому
довелося витратити вже п'ять тижнів. Зараз - майже три місяці. Ось до таких
результатів призвела оголошена якраз два роки тому кампанія по боротьбі з
адміністративними бар'єрами. Три місяці готове підприємство буде простоювати, і
нести збитки без будь-якої ділової причини. Через бюрократичні домагань. Знаючи ситуацію, посередники-консультанти
поступають таким чином. Вони заздалегідь створюють юр.лицо і отримують на нього
всю необхідну документацію. Це зводить простої до мінімуму. Але в деяких
випадках два дозволи на одну справу отримати не можна, доводиться спочатку
дезавуювати старе, а потім чекати нового. 3. Третя форма, пропонована законом, - продаж
підприємства як майнового комплексу. Але таких випадків, коли підприємство було
б зареєстровано як майновий комплекс, небагато. Навпаки, часто на одному юр.особою «висять»,
наприклад, автомийка, два ресторани і заправка, а продається тільки заправка. Угоди купівлі-продажу бізнесу за таким
варіантом відбуваються вкрай рідко. Хоча фахівці вважають цей спосіб
оптимальним - він практично знімає всі описані вище ризики, пов'язані з
прихованими позабалансовими зобов'язаннями або необхідністю отримувати купу
нових дозволів. Описані три способи придатні для продажу
нормально функціонуючих підприємств. Є й четвертий - для вимираючих. Це продаж
через ліквідацію. Навіщо потрібні
посередники Найважливіше в цій сфері - це, консультації,
оцінка, інформація, супровід. Жоден розсудливий інвестор не стане купувати
бізнес, покладаючись лише на свою кмітливість. Фактор знайомства для російського бізнесу
залишається дуже важливим. І покупець з продавцем часто потребують рекомендацій
третіх осіб, особисто знайомих зі сторонами. Досить велика частка угод проходить і без
цього. Тобто стає звичайною нормальна ринкова ситуація, коли продавець і
покупець спочатку нічого один про одного не знають. Посередник зводить їх, допомагає з
передпродажною підготовкою, нерідко виступає бізнес-консультантом і допомагає
очистити бізнес. Він же оцінює підприємство, наводить довідки
про високі договірні сторони в інтересах кожної з них, забезпечує правовий
супровід і іноді навіть вирішує питання безпеки. Послуги посередника-консультанта стоять 2-15%
від суми угоди - всі посередники підкреслюють, що підхід у них суто
індивідуальний. Причому оплачує їх продавець. Справа в тому, що продажі здійснюються з того
набору пропозицій, який сформований продавцями, тому й доводиться платити посереднику.
Втім, ніхто не заважає і покупцю оплачувати послуги посередника. До витрат, які виникають у ході операції, слід
віднести і податки. Розумний посередник, звичайно, допоможе їх мінімізувати.
Сам по собі факт купівлі-продажу бізнесу об'єктом оподаткування не є. Податки виникають, якщо в ході операції
переходило майно. Або якщо бізнес продавався шляхом купівлі часток або акцій і
ціна покупки перевершувала номінал - ось ця різниця вважається доходом продавця
і обкладається прибутковим податком - 13%, якщо мова йде про фізичну особу. Зрозуміло, що у випадку з ТОВ стовідсоткова
частка підприємства може оцінюватися в 10 тисяч рублів за номіналом статутного
капіталу, але бізнес може коштувати 100 000 доларів. Тобто різниця між
номіналом і ринковою ціною складе 99 700 доларів і повинна обкладатися податком
як дохід продавця. Нерідко сторони йдуть на юридичний ризик,
занижуючи формальну вартість бізнесу, або домовляються поділити тягар податків. Зараз на ринку є десятки, і навіть сотні
пропозицій з продажу бізнесу. Продаються не тільки заводи і пароплави, а й
маленькі підприємства, управляти якими під силу звичайній людині, що має хоч
якусь ділову кмітливість. Інформація надана
за матеріалами сайту www.bishelp.ru Фото з сайту www.delaj-delo.ru
Hmm it looks like your website ate my first comment (it was extremely long) so I guess I'll just sum it up what I submitted and say, I'm thoroughly enjoying your blog. I too am an aspiring blo
Hmm it looks like your website ate my first comment (it was extremely long) so I guess I'll just sum it up what I submitted and say, I'm thoroughly enjoying your blog. I too am an aspiring blo
06:24
Hi! Quick question that's completely off topic. Do you know how to make your site mobile friendly? My website looks weird when browsing from my apple iphone. I'm trying to find a theme or plug
Hi! Quick question that's completely off topic. Do you know how to make your site mobile friendly? My website looks weird when browsing from my apple iphone. I'm trying to find a theme or plug
23:48
Зараз кав'ярні набувають великої популярності, тому відкрити власну кав'ярню дуже вигідно, кого цікавить дане питання ось тут також є цікава інформація http://biznesua.com.ua/yak-vidkriti-kav-
Зараз кав'ярні набувають великої популярності, тому відкрити власну кав'ярню дуже вигідно, кого цікавить дане питання ось тут також є цікава інформація http://biznesua.com.ua/yak-vidkriti-kav-